Re: Plyn do spryskiwaczy bedzie kosztowal tyle co litr wodki.

Autor: Stanisław Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Sun 20 Aug 2006 - 09:33:30 MET DST

> Nie wiem jak wyznaczyć lotność (chyba, że z tablic). Może nie tylko
> temperatura wrzenia odgrywa tu rolę; może trzeba uwzglęnić wiecej
> parametrów Fiz-chem (jak lepkość i napięcie powierzchniowe lub itp itd).
.... że mieszanina izopropanol-woda (po spryskaniu szyby) nie zamarza, a
> etanol-woda w tej samej sytuacji - zamarza.
> sp
---------------------------
nie ma czegos takiego jak lotnosc substancji, tylko sie te sformulowanie
popularnie uzywa - ze cos niby jest bardziej lotne itd. Jest tzw. preznosc
par nad roztworem a jej jednostka sa mm słupa Hg i zalezy od temp oraz
cisnienia otoczenia
pozdrawiam
No niestety, mylisz się. Lotność jest funkcją termodynamiczną, stosowaną do
okeślenia ilości substancji w postaci fazy gazowej w stosunku do fazy
ciekłej, jeśli obie te fazy są w stanie równowagi termodynamicznej (w
jednostce czasu tyle samo masy cieczy odparowuje, co masy gazu skrapla się).
Dawniej, Niemcy w swojej literaturze naukowej lotność nazywali "stężenie
maksymalne" i oznaczali Cmax. Do dziś stosuje się pojęcie lotności (raczej
cieczy, ale czasami też ciał stałych). Oczywiście lotność jest ściśle
związana z prężnością par (zależność wprost proporcjonalna).
sp