Re: Prosba o pomoc w rozwiazaniu zadania.-zbior Pazdro, poziom licealny

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Sat 04 Mar 2006 - 19:26:00 MET

Dnia Sat, 04 Mar 2006 18:53:01 +0100, Łucja Ziolkowska""
<april.art@gmail.com> napisał:

> Przygotowano trzy roztwory o tym samym stezeniu podanych nizej soli i
> stwierdzono, ze ich odczyny sa nastepujace:
> 1)Na3PO4-silnie zasadowy
> 2)Na2HPO4-slabo zasadowy
> 3)NaH2PO4-slabo kwasowy
> Wyjasnic te zjawiska i ulozyc odpowiednie rownania chemiczne.
> Oj zadanie z dwoma gwiazdkami .. nie wiem jak sie za to zabrac,a co
> dopiero
> rozwiazac ;p
> Prosze o pomoc!

Czyż nie chodzi tu o hydrolizę? Kwas fosforowy jest kwasem niezbyt mocnym,
stąd:

1) PO4-3 + H2O <-> HPO4-2 + OH-
2) HPO4-2 + H2O <-> H2PO4- + OH-
3) H2PO4- + H2O <-> H3PO4 + OH-

Ale mamy też dysocjację:

4) H3PO4 + H2O <-> H2PO4- + H3O+
5) H2PO4- + H2O <-> HPO4-2 + H3O+
6) HPO4-2 + H2O <-> PO4-3 + H3O+

W pierwszym przypadku zachodzą procesy głównie hydrolityczne stąd odczyn
sielnie zasadowy. Im więcej atomów wodoru w soli tym końcowe pH niższe
(odzyn bardziej kwaśny).

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski