Re: Imidy

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Sun 29 Jan 2006 - 13:09:17 MET

At 11:34 2006-01-29 +0100, rtoip_m@o2.pl wrote:
>Witam, ja juz chyba zgłupialem, czy moge prosic o wyjasnienie co to sa
>imidy, i czy zwiazek HN=NH do nich nalezy?? Bo juz sam nic nie wiem

Bo nomenklatura związków azotu jest dość zawiła. Ogólnie co to są imidy,
opisał ci już Michael de Greyangel:
R-C(O)-N(R)-C(O)-R
Choć jest jeszcze inna klasa związków organicznych nazywanych imidami:
R3Y(+)-N(-)R (Y = N, P) oraz R2Z(+)-N(-)R (Z = O, S, Se, Te)

Ponadto mamy jeszcze imidki, czyli sole posiadające anion NH(2-)

Natomiast twój związek to diazen, zwany inaczej... diimidem! Należy jednak
pamiętać, że nie ma on powiązania strukturalnego z popularnymi imidami
kwasów dikarboksylowych, a raczej z imidkami.
Podstawione pochodne diazenu (diimidu) to nie diimidy, lecz związki azowe
lub diazenowe:
Ph-N=N-Ph
azobenzen lub difenylodiazen, nie difenylodiimid.

Diimidy organiczne to z kolei związki typu R-N=C=N-R!

No, chyba już wystarczająco namieszałem! :-)

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/