Re: otrzymywanie Br2

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Wed 14 Sep 2005 - 12:29:03 MET DST

> Należy dokładnie rozważyć konieczność posługiwania się czystym bromem. Ja
> odradzam bo miałem już nieprzyjemne doświadczenia z tym pierwiastkiem. Brom
> rozpuszcza się w rozpuszczalnikach organicznych, takie roztwory są już
> bezpieczniejsze w manipulacji.
Zdecydowanie popieram. Do demonstrowania w szkole reakcji fotobromowania
węglowodorów nasyconych najwygodniej sporzšdzić sobie in situ roztwór
bromu np w oleju parafinowym. Wszyscy nauczyciele nie pokazujš tego
doswiadczenia w szkole tłumaczšc się: nie mam bromu! A przecież zrobić
roztwór można w cišgu 10 minut. Oparzenia bromem sš jednymi z
najpaskudniejszych!
Do rozważenia możliwosć posłużenia się zamiast roztworu bromu w CCl4 -
stałym trwałym klatratem - adduktem: brom-dioksan. Pomarańczowe ciało
stałe; jest to kompleks CT, wygodny srodek zastępczy w preparatyce. Piszę to ku uwadze PT
chemików - do wykorzystania. Takich substytutów jest więcej, chociażby
stop sodu z ołowiem - zamiast sodu - do stapiania podczas analizy
organicznej.
tpl