Re: otrzymywanie Br2

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Wed 14 Sep 2005 - 10:57:28 MET DST

> Witam
> Jak widzicie z temamtu chcialbym otrzymac brom w stanie wolnym.
> Sam juz obmyslilem taki patent:
> Utlenienie bromkow przez Cl2 (wytwarzany z Nacl + KMnO4 + H2SO4)
> wprowadzalem chlor do stalej soli NaBr w probowce i na dnie zebralo sie
sporo Br2.
> Problem byl z jego wydobyciem (resztki soli nasiaknely bromem).
> Myslalem jeszcze o utlenianu przez KMnO4 bromkow i podgrzewaniu mieszaniny
w czasie reakcji. Odparowny brom mozna skraplac w chlodzonej probowce.
> Jak macie jakies pomysly to piszcie.
> pozdro
> Igor
Należy dokładnie rozważyć konieczność posługiwania się czystym bromem. Ja
odradzam bo miałem już nieprzyjemne doświadczenia z tym pierwiastkiem. Brom
rozpuszcza się w rozpuszczalnikach organicznych, takie roztwory są już
bezpieczniejsze w manipulacji. Rozważ czy nie lepiej urzywać go w roztworze,
istnieje możliwość doboru kilku co najmniej rozpuszczalników tak by były one
w danym przykładzie reakcji, inercyjne.

Z poważaniem
Michael de Greyangel