Re: Dokładność oznaczeń fotometrycznych - próba odpowiedzi

Autor: Pawel Pawlowicz KCh <Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL>
Data: Fri 20 May 2005 - 13:57:01 MET DST

On 20 May 05, at 13:16, Jacek Grudzień wrote:

> E = - ln (I/I0) = -ln(I) + ln(I0)
> DE = dE/dI *DI + dE/dI0 *DI0
> dE/dI = -1/I
> dE/dI0 = -1/I0
> co daje nam
> DE = -1/I *DI + 1/I0 *DI0
> zakładając, że w urządzeniu są wbudowane identyczne typy detektorów o
> takiej samej charakterystyce i że błąd odczytu jest stały DI = DI0
>
> DE = -1/I *DI + 1/I0 *DI
>
> 1/I0 *DI - jest wartością stałą
>
> czyli błąd oznaczania ekstynkcji zależy od strumienia przechodzącego przez
> próbkę i padającego na detektor.

> [...]

Bardzo dziekuje za odpowiedz ad rem.
Rozumowalem bardzo podobnie, problem polega na tym, ze w ten
sposob nie dochodzi sie do owej wartosci 0.4343, a do
stwierdzenia, ze im wiecej swiatla, tym dokladniejszy pomiar (co
nie jest prawda, ale z zupelnie innych wzgledow).
Nawiasem mowiac, 0.4343 to odwrotnosc logarytmu naturalnego z
dziesieciu, a czynnik 1/ln10 pojawia sie przy rozniczkowaniu
funkcji log(x).

Pozdrawiam,
Pawel