Re: TOM

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Sun 30 Jan 2005 - 00:00:56 MET

Dnia Sat, 29 Jan 2005 23:37:57 +0100, Pawel Wisniewski <xmike1@tenbit.pl>
napisał:

> [...]
> \ /
> \ /
> \ /
> _____
> | I I |
> |_____|
>

> sigma s1
>

> hehe ;) brzydko ale wazne aby wiadomo bylo o co chodzi :) "I" to
> elektorny. i co wynika z tego zapisu? czy ten kation jest slaby??
> czy mocny??
>
> 2) czy lit tworzy czastki 2 atomowe? wiem ze tak ale jak to udowdnic
> wlasnie TOM??
>
> z gory dziekuje i pozdrawiam Pawel Wisniewski

Dla mnie sytuacja jest analogiczna do NO (tlenku azotu(II)) nie jestem
znawcą, ale z tego zapisu widać, że jest tam wiązanie i niesparowany
elektron, czyli rodnik. Dwa wiążące alektrony i jeden antywiążacy to dość
dobry bilans (przewaga wiążacych) więc trwałość powinna być porównywalna z
NO.

      NO

^ E

| N O
> [...]

      Li2

^ E

| ---[ ]--- 2 sigma*
| / \
| / \
| [. ] [. ] 2s
| \ /
| \ /
| ---[..]--- 2 sigma
|

| ---[..]--- 1 sigma*
| / \
| / \
| [..] [..] 1s
| \ /
| \ /
| ---[..]--- 1 sigma

Na moich wykresach:

. elektrony

[ ] klatki

reszta to tylko kreski dla zachowania układu graficznego, mam nadzieję, że
da się odczytać.

Brak elektronów na 2 sigma* powoduje że cząsteczka jest trwała.

To czysta teoria MO (orbitali molekularnych); nie wiem czy to jest prawda,
(bardzo oszukuję?).

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski