Re: Zadanie maturalne

Autor: chemik <chemik87_at_o2.pl>
Data: Mon 13 Dec 2004 - 16:29:21 MET

Witaj Lukasz,

W Twoim liœcie datowanym 13 grudnia 2004 (16:18:07) można przeczytać:

LB> Witam wszystkich Chemfanowiczów!!
LB> Ostatnio czytalem zadanie maturalne z chemii o takiej tresci

LB> Wodorotlenek miedzi(II) jest odczynnikiem czesto stosowanym w chemii
LB> organicznej
LB> do identyfikacji zwiazków chemicznych. Wykonano dwie próby z uzyciem tego
LB> odczynnika:

LB> Próba I: po dodaniu do badanej substancji wodorotlenku miedzi(II) w
LB> temperaturze pokojowej niebieski osad tego wodorotlenku ulegl roztworzeniu
LB> (rozpuscil sie) i powstala klarowna ciecz
LB> o ciemnoniebieskiej (szafirowej) barwie.
> [...]

miedzy gliceryna a Cu(OH)2 zachodzi reakcja ktorej produktem jest
zwiazek kompleksowy rozpuszczalny w wodzie koloru szafirowego
(dokladnego wzoru nie pamietam) pozytywny wynik tej reakcji daja
wszystkie alkohole wielowodorotlenowe(2 i wiecej grupy oh) warunek
jest jednak taki ze w czasteczce musza sie znajdowac 2 grupy oh przy
sasiednich atoamch wegla dtatego negatywny wynik tej reakcji daje np:
1,3propano-diol

--
Pozdrowienia,
 chemik