Tworzywo konstrukcyjne

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 13 Oct 2004 - 22:38:28 MET DST

Witam

Chciałbym z Wami skonsultować się w sprawie doboru tworzywa do zrobienia
tulejek nośnych do krajalnicy przemysłowej do mięsa. Jedna osoba pytała mi
się z czego by tu wykonać takie tuleje. Poprzednie wykonane były z teflonu?
Nie bardzo uwierzyłem, teflon jest bardzo dobrym tworzywem jeśli chodzi o
obniżenie tarcia elementów ale chyba nie bardzo nadaje się do obróbki
skrawaniem, poza tym cena tego materiału musiała być nie bagatelna - tulejka
jest znacznej wielkości. Mniejsza zresztą z tym.

        Zaproponowałem dwa tworzywa które wiem że są bardzo dobrymi
materiałami do obróbki poliamid 6,6 i poliuretan. Z poliamidu 6,6 u mnie w
firmie wykonuje się łopatki do wirników wentylatorów, super poddają się
obróbce na tokarkach, jak mi wiadomo jest to tworzywo w którym niemal 100%
udziału ma faza krystaliczna więc na pewno jest wytrzymałe na ścieranie,
tylko nie bardzo wiem jak zachowuje się przy posuwie na podłożu metalowym
ale to mogę akurat sprawdzić.

Poliuretan, szeroko stosowany przy wyrobie kół zębatych i innych części
maszyn które poddawane są znacznym obciążeniom, charakteryzuje się
odpornością na zmęczenie dzięki czemu znalazło zastosowanie przy wyrobie
podeszwy butów. Oczywiście cały czas mówię o poliuretanie nie spienionym.
Nie mam kontaktu z tym materiałem więc jeśli ktoś by miał jakieś
doświadczenie przy pracy z tym tworzywem to proszę o jakieś uwagi.

        Proszę o jakieś sugestie, propozycje co do wyboru tworzywa. Dodam że
te tulejki są w trakcie krojenia mięsa w ciągłym ruchu. Zastosowanie łożysk
odpada ze względu na kontakt z żywnością i nie ma mowy o smarowaniu takiego
łożyska.

Pozdrawiam

Rafał Wróbel