RE: rozklad wody

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 02 Oct 2004 - 12:02:03 MET DST

> ----- Wiadomosc oryginalna ----- Od: "Jerzy Peszke"

Witam

Jak mi się zdaje dodanie soli kuchennej spowoduje że substratami rozkładu
nie będzie sama woda ale także sol kuchenna i zacznie wydzielać się gazowy
chlor. Najlepszymi dodatkami są mocne zasady NaOH KOH wtedy rozkładowi ulega
wyłącznie woda:

NaOH dysocjuje:

NaOH -> Na+ + OH-

Na elektrodach zachodzi:

A+ 2OH- - 4e -> O2 + 2H2O
K- 2H20 + 4e -> 2H2 + 2OH-

Sumarycznie

2H2O -> 2H2 + O2

Jak widać na dwa mol wydzielonego wodoru wydziela się 1 mol tlenu dlatego
łatwo już po chwili zauważyć na której elektrodzie co się wydziela, nawet
jak nie będziemy wiedzieć gdzie podpięliśmy + a gdzie -.

Drugim dobrym dodatkiem jest sól mocnej zasady i mocnego kwasu tlenowego np.
Na2SO4. Sól taka prawie całkowicie dysocjuje

Na2SO4 -> 2Na+ + SO4(2-)

a pH roztworu nie ulega zmianie i nadal wynosi blisko 7 po ustaleniu
równowagi zachodzą ciągle odwracalna reakcja:

Na2SO4 + H2O <=> 2NaOH + H2SO4

Na elektrodach zajdą reakcje:

A+ H20 - 2e -> 2H+ + 1/2 O2
K- H20 + 2e -> H2 + OH-

Sumarycznie

2H2O -> 2H2 + O2

A dodatkowo

2Na+ + OH- -> 2NaOH
SO4(2-) + 2H+ -> H2SO4

W wyniku reakcji wodorotlenku z kwasem

2NaOH + H2SO4 -> Na2SO4 + H2O

Jak widać sól nie brała udziału tak naprawdę w sumarycznej reakcji, brała
natomiast udział w etapach pośrednich niezbędnych do reakcji elektrodowych i
rozkładu wody metodą elektrochemiczną.

pozdrawiam
Rafał Wróbel