Re: Re[2]: wspol- i przeciwprad

Autor: Roman J. Faranski <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Sat 22 May 2004 - 10:46:16 MET DST

> Dzieki wielkie! A jeszcze jakbys mogl mi powiedziec, na czym
> rzecz polega w przypadku stosowania wspol- i przeciwpradu w
> chlodnicy? Przeciez do chlodnicy z jednej strony woda wlatuje a
> z drugiej wylatuje, to co tu mozna jeszcze wykombinowac? I ktora
> metoda chlodzenia jest lepsza, wspol- czy przeciw- ?

Tak samo, dwa przyklady. Zestaw do destylacji, chlodnica Libiega, na wejsciu
(rura wewnqtrz chlodnicy) wchodzi para z kolby, na wyjsciu masz skropliny, w
do plaszcza szklanego na rurze od strony odbieralnika dajesz zimnq wode,
ktora wyplywa ze strony wejscia pary. Czyli przeciw prqd.
Wspolprqd czasami stosuje sie w tzw. chlodnicach zwrotnych. Np Aparat
Soxleta do ekstrakcji. Jest kolba, gdzie odparowujesz rozpuszczalnik, aparat
Soxleta z gilzq ekstrakcyjnq i nad nim chlodnica zwrotna , do rury
chlodzonej wchodzi dolem para rozpuszczalnika do ekstrakcji, ktora sie
skrapla i skropliny wpadajq do czesci z gilzq. Dolem jest tez do plaszcza
chlodnicy podawana zimna woda (wyplywa z krocca gornego do zlewu). I to jest
wspolprqd.
Ktora metoda lepsza, to roznie. Musisz sporzqdzic bilans masy i ciepla i
policzyc wariant optymalny dla tych technik, jaki by byl dla konkretnego
zastosowania najkorzystniejszy.

Uklony

Roman