Re: wspol- i przeciwprad

Autor: Arkadiusz Skwarek <arkadys1_at_wp.pl>
Data: Sat 22 May 2004 - 19:30:48 MET DST

Dumin wrote:
> Dzieki wielkie! A jeszcze jakbys mogl mi powiedziec, na czym
> rzecz polega w przypadku stosowania wspol- i przeciwpradu w
> chlodnicy? Przeciez do chlodnicy z jednej strony woda wlatuje a
> z drugiej wylatuje, to co tu mozna jeszcze wykombinowac? I ktora
> metoda chlodzenia jest lepsza, wspol- czy przeciw- ?

W przypadku ch?odnicy dop?yw zimnej wody pod?a;cza sie; (przynajmniej tak
mnie uczono) do niz.szego króc'ca ch?odnicy (wiadomo, ciecz cieplejsza
idzie ku górze, ku odp?ywowi, choc' w ch?odnicach, przy intensywnym
przep?ywie... o tym póz'niej). W ten sposób kwestia wspó? czy
przeciwpra;du wyniknie z konstrukcji aparatury (ch?odnica destylacyjna a
ch?odnica zwrotna). Tak na mój ma?y rozumek przeciwpra;d da lepsze
przekazanie ciep?a (czy masy) mie;dzy os'rodkami a dodatkowo, choc' to w
wie;kszos'ci przypadków mniej waz.ne, mniejsze napre;z.enia w aparaturze
(mniejsze róz.nica temperatur niz. w przypadku wspó?pra;du). A tak w ogóle
to w przypadku ch?odnicy laboratoryjnej, gdzie p?aszcz ma niewielka;
obje;tos'c', czy be;dzie; ona pod?a;czona wspó? czy przeciwpra;dowo, jednakowo
dobrze spe?ni swe zadanie przy odpowiednio szybkim przep?ywie. Nie
wspomne; tu o ch?odnicach spiralnych z króc'cami obok siebie, gdzie
spirala idzie najpierw w dó? a potem spowrotem - wspó?pra;d i przeciwpra;d
jednoczes'nie :)

Pozdrowionka
Arkady

--
- Witaj - zaskrzecza?a - Witaj, thanie Glamis!
- Przestan' bredzic, Jagna - powiedzia?a; druga kobieta - Znowu sie;,