Re: niepewna reakcja :P

Autor: Grzegorz Szymanski <szymanski_at_chembio.uoguelph.ca>
Data: Tue 04 May 2004 - 17:01:24 MET DST

Ser Cheese wrote:

> [...]
>rownowagi tej reakcji wynosi 4,0. W obliczeniach przyjmij gestosc etanolu
>0,8g/cm3"
>
>ja zrobilem tylko podstawe:
>CH3COOH + C2H5OH --H2SO4--> CH3COOC2H5 + H2O
>
>masa CH3COOH =60g
>gestosc CH3COOH 0,8g/cm3
>objetosc C2H5OH =115cm3
>stala K=4,0
>
>d=m/v
>m=d*v
>m= 0,8g/cm3 *115cm3= 92g
>
>K= [CH3COOC2H5] * [H2O] / [CH3COOH]* [C2H5OH]
>
>no i nie mam pojecia jak obliczyc stezenia :/

Nie wiem czy juz nie za pozno, ale moze jeszcze sprawdzisz e-mail o 5
rano przed sprawdzianem :-)

Wydaje mi sie, ze nie potrzebujesz stezen do tych obliczen bo sa dwa
stezenia w liczniku i dwa w mianowniku. A stezenie to jak zapewne
pamietasz ilosc moli/objetosc (objetosc w stanie rownowagi !!!!). Tak
wiec cztery objetosci ci sie uproszcza. Pozostanie ci poslugiwac sie
tylko ilosciami moli w reakcji.
A to juz chyba dalej jest proste.
Przyjmuje:
N1 - poczatkowa ilosc moli kw. octowego = 1 mol (60g / 60g mol-1)
N2 - poczatkowa ilosc moli etanolu = 2 mole (92g / 46 g mol-1)
x - ilosc moli octanu etylu jaka powstala = ilosc moli wody jaka powstala

K = x * x / (N1 - x) * (N2 - x)

A dalej to juz tylko matematyka. :-D
Powodzenia na sprawdzianie.
Grzegorz