Re: Po co nam te uczelnie?

Autor: Wojciech Szczepankiewicz <wojtex_at_polsl.gliwice.pl>
Data: Fri, 23 Apr 2004 08:52:51 +0200

Witek Mozga wrote:

> Wojtku!
>
> W czym do diabla przedsiebiorstwo komercyjne jest gorsze od
> uniwersytetu!? W tym, ze nie marnuje publicznych (czyli NASZYCH)
> pieniedzy? Że samo na siebie zarabia i tworzy miejsca pracy dla
> absolwentów uczelni?

Witku,
Twój gniew jest słuszny, ale wynika z nieporozumienia. W żadnym wypadku
nie jestem przeciw przedsiębiorstwom chemicznym! Argumentacja, którą
przytoczyłeś jest słuszna. Mysląc o rozróżnieniu firmy od uniwersytetu,
pod kątem kupowania odczyników przyjąłem, że firma kupuje np. 100 kg
PCl5. Wtedy firma sprzedająca chlorek chętnie zapłaci za prawo
sprzedaży. Mnie potrzeba 100 g. Nikt mi tego nie sprzeda, a ja nie mam
pieniędzy na zapłacenie horrendalnej kwoty zezwolenia. O taką różnicę mi
chodziło.
Jednakże uświadomiłeś mi inny aspekt problemu, nad którym również nie
można przejść do porządku dziennego. Jeśli firma chce rozwijać własne
badania znajdzie się dokładnie w takiej samej sytuacji, jak uniwersytet
- w sytuacji ustawowego ograniczenia przez RP zakresu badań chemicznych
przez każdy podmiot, który chce się zając badaniami. Ta sytuacja wymaga
natychmiastowej zmiany!
Wojtek