Re: Re[2]: zero bezwgledne

Autor: Andrzej Kasperowicz <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon, 12 Apr 2004 14:07:23 -0500 (CDT)

> Moje pytanie brzmi, SKAD WIADOMO, ze nie istnieje (nie moze
> istniec) ?

Zadaj sobie przede wszystkim pytanie co to jest temperatura? Proste pytanie,
nieprawdaz? I co? Jaka znalazles u siebie w glowie odpowiedz? Kreski na
termometrze? No chyba nie. :)
Temperatura to termodynamiczna funkcja stanu
(http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura ,
http://wiem.onet.pl/wiem/00951b.html), tak samo jak entropia, entalpia itp.
funkcje stanu. Jedynie fakt, ze mierzymy temperature wzgledna i przedstawiamy
ja w postaci skali temperatur powoduje, ze jest ona dla nas pojeciem swojskim
i oczywistym, a taka np. entropia juz nie tak bardzo, ale to w dalszym ciagu
tylko funkcja stanu i najlepiej ja opisywac tak jak kazda inna funkcje z
uzyciem matematyki.
A zatem na pytanie skad wiadomo, ze nie mozna osiagnac nizszej temperatury niz
zera bezwzglednego (a nawet samego zera bezwzglednego), mozna odpowiedziec: bo
tak wyszlo z obliczen. :) Moze to malo pogladowe przedstawienie sprawy, ale na
przyklad w mechanice kwantowej w zasadzie wylacznie mozemy poslugiwac sie
matematyka, gdyz wszelkie proby wyobrazenia sobie mikroswiata i pogladowego
przedstawienia obserwowanych zjawisk z uzyciem modeli czesto konczy sie
wypaczeniem istoty sprawy, modele te bowiem zbyt niedokladnie odzwierciedlaja
obserwowana i wyliczona rzeczywistosc, ale i w swiecie makro tez bez
matematyki ani rusz:
http://www.astronomia.fanatiq.net/kosmos/nowe/matematyka%20i%20rzeczywistosc.html

Trzeba jednak zauwazyc, ze wspolczesna matematyka nie jest juz jednak tak
nieskazitelnie piekna i jednoznaczna jak kiedys:
http://znik.wbc.lublin.pl/~ak/artykuly_inne/ex_krolowa_nauk/

Wracajac do temperatury 0 K, tak samo jak kiedys Maxwellowi wyszlo z jego
rownan, ze fale elektromagnetyczne poruszaja z predkosciami 299792,458 km/s w
prozni, tak samo z II zasady termodynamiki wynika bezwzgledna skala temperatur
Kelvina, a z III zasady termodynamiki wynika, ze "Temperatura zera
bezwzględnego nie jest osiągalna (nie jest możliwe ochłodzenie układu do
temperatury zera bezwzględnego za pomocą skończonego procesu).":
http://fizyka.zce.szczecin.pl/wyklad/tdfs_zasady_termodynamiki.php
Temperatura ta jest najnizsza mozliwa temperatura jaka moze miec krysztal
doskonaly w ktorym ustaly wszelkie drgania czasteczek, obliczono ja na
podstawie funkcji uzalezniajacej temperature od energii kinetycznej drgan
czasteczek w krysztale doskonalym. Funkcje te przedstawil Kelvin lord of Largs
(czyli William Thomson), stad okreslenie skali bezwzglednej skala Kelvina.
W swiecie rzeczywistym pewne drgania jednak wystepuja, jedynie drgania
termiczne ulegaja zanikowi.

Przy okazji: predkosc swiatla c=299792,458 km/s w prozni jest obecnie znana
dokladnie, dzieki temu, ze w 1983 zmieniono definicje metra:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Metr
(z jednostek ukladu SI jeszcze tylko kilogram opiera swa definicje na wzorcu,
wszystkie inne juz nie; a tak wyglada wzorzec kg:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/kilogram2.html).

ak