Re: 3 zadania

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Fri, 9 Apr 2004 12:22:45 +0200

ŁB> Witam wsyztskich chemfanów!
ŁB> DOstałem dzis od ANi kilka zadań. Zrobiłem wiekszosc ale jednak mam z trzema
ŁB> problem. Bardzo was prosze o pomoc.

ŁB> 1) Trudniejsze:
ŁB> Tombak jest stopem miedzi i cynku.Dzialajac kwasem solnym na 0,637g
ŁB> tombaku otrzymano 22,4 cm3 wodoru.Oblicz zawartosc procentowa obu metali w
ŁB> stopie.

Tylko cynk się roztworzy, a skoro otrzymano 22,4cm3 wodoru, to znaczy
ze w reakcji:
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
zuzylo sie 0,001 mola cynku (bo powstalo 22,4cm3 czyli 0,001 mola wodoru)
masa molowa cynku to 65, czyli przereagowalo 0,065g. Stopu bylo 0,637g
wiec cynku jest 0,065/0,637 * 100% = 10,2%. CZyli miedzi 100-10,2 =
89,8%.

ŁB> 2)i jeszcze takie proste (abcd)
ŁB> 1.Ktora para substancji nie przereaguje ze soba?
ŁB> A.KOH i CuSO4
ŁB> B.Ba(NO3)2 i H2SO4
ŁB> C.KCL i HNO3
ŁB> D.HCL i NaOH

ŁB> i wlasciwie nie wiem czy ma byc C czy D. Od czego zalezy czy przereaguje??
Ma byc C - w D tworzy sie sol kuchenna - typowa reakcja zobojetniania.
W innych wypadkach reakcja zachodzi gdy tworzy sie trodno
rozpuszczalny zwiazek (w A wodorotlenek miedzi, w B siarczan baru)

ŁB> i 3).Zaprojektuj doswiadczenie, w ktorym wykazesz ze tlenek siarki(IV) ma
ŁB> wlasciwosci redukujace.Zapisz rownanie reakcji jonowo i czasteczkowo.Podaj
ŁB> nazwy substratow i produktow reakcji.Zapisz obserwacje
ŁB> KMnO4 + SO2 + H2O --> MnSO4 + K2SO4
Hmm w zasadzie moze byc reakcja z nadmanganianem, jednak redukcja
Mn+7 --- Mn+2 zachodzi w srodowisku dosc silnie kwasnym. W slabo
kwasnym/obojetnym powstaje MnO2 i mysle ze tu wlasnie tak moze byc -
redukcja do MnO2, choc pewnie powstanie takze MnSO4
pozdrawiam
Krzysiek

--
Best regards,
 Krzysztof                            mailto:klechu13_at_poczta.okay.pl