Re: biosyntezy (biodegradacje) chemiczne

Autor: Kazimierz Warmiński <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Thu, 8 Apr 2004 13:57:41 +0200

> Kazimierzu, "biotechnologia" nie jest zbyt precyzyjnym terminem. Za
ogolnie
> i niewiele z niego wynika.
> Gdybym ja szukal terminu, bardziej bym dal nazwe np. "Chemia bioreakcji".

Moze i masz racje, ale czy chcesz czy tez nie, wlasnie metodami
biotechnologicznymi produkuje sie najrozmaistsze substancje, wspomaga sie
wydobycie zloz, rekultywuje zdegradowane elementy srodowiska itp.
wykorzystujac do tego celu organizmy zywe (bakterie, grzyby, kultury
tkankowe i in.) i uklady enzymatyczne. Biotechnologia juz od dawna jest
odrebna dziedzina. Przeciez wiekszosc uniwersytetow, politechnik i szkol
rolniczych prowadzi nawet taki kierunek studiow z mnostwem specjalnosci.

> termodynamika, zagadnienia kinetyki i szybkosci tego typu reakcji.
> Osobna sprawa, ze wspolwystepuje tu szereg efektow termodynamicznych nie

Moze i to jest chemia bioreakcji, ale biotechnolodzy rowniez opisuja m.in.
szybkosc tych reakcji z tym, ze nie robia tego (albo prawie nie robia) w
celach tylko poznawczych, ale przede wszystkim w celu wykorzystania
organizmow w przemysle, ochronie srodowiska, rolnictwie itp. Biotechnologia
jest naukq stosowanq. Ta dziedzina, o ktorej mowisz bylaby naukq podstawowq.
Czy dobrze Cie zrozumialem?

Kazik Warmiński