Re: ratownictwo chemiczne

Autor: Andrzej Ledwig <andrzej.ledwig_at_zak.com.pl>
Data: Mon, 5 Apr 2004 09:44:21 +0200

> W sumie pytalam lekko polserio, ale jak sie zastanowic, to nasze
> przygotowanie do jakiegokolwiek kataklizmu jest watpliwe.

Odpowiadając troszkę bardziej serio :)))

Zasadniczo nalezy uciekac w kierunku prostopadlym do wiatru
(chyba ze faktycznie wieje w stronę przeciwną do ciebie :)
Jezeli wieje w twoim kierunku to ucieczka 'pod wiatr' jest lekko bez sensu
a 'z wiatrem' najprawdopodobniej nie zdazysz - bedzie szybszy
(szczegolnie biorac po uwage panike i korki na drogach)

Takie reguły ucieczki podano mi dawno temu na szkoleniu BHP
gdy zaczynalem prace w zakladzie gdzie i bez pomocy Ibn Ladena
moglo sie cos nieprzyjemnego rozszczelnic...
Oczywiscie jest cos takiego jak 'rejon zbiorki w czasie zagrozenia'
aby ewentualna ewakuacje uporzadkowac - w czasie probnych i cwiczebnych
alarmow to ladnie dziala, ale w przypadku realnego zagrozenia
prawdopodobnie wszyscy beda wiali na wlasna reke w kierunku
najblizszej bramy lub dziury w plocie - niekoniecznie w kierunku
prostopadlym
do kierunku wiatru ;))

I tak na marginesie, kierunek ucieczki zalezy rowniez od tego
gdzie jest wolna droga - co z tego ze uciekniesz zgodnie z regulami,
jak nagle znajdziesz sie np na brzegu rzeki, a do najblizszego mostu bedzie
kilka kilomerow..... - wiatr moze tez zmienic kierunek

A na sluzby ratownicze za bardzo bym nie liczyl,
beda pewnie zajeci ratowaniem samych siebie oraz
Bardzo Waznych Osobistosci - wystarczy zobaczyc co
sie dzialo w czasie slawnej Powodzi, w jakim czasie po wylaniu
Odry zaczeto COKOLWIEK robic - przy ataku z uzyciem BST
juz nie byloby kogo ratowac

Andrzej