Autor: Łukasz Biernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Tue 16 Mar 2004 - 20:33:47 MET

Witam!!
Tym razem chcialem napisac zadanie i jego rozwiazanie i poprosic o sprawzenie(tzn. zeby mnie nie podejrzewali ze jest to zadanie domowe i nic nie robie :P)
Zadanie:
Przeprowadzono reakcje estryfikacji kwasu octowegp alkoholem etylowym. W reakcji tej ustalił sie stan równowagi przy nastepujacych stezeniach rownowagowych:
[CH3COOH] = 2,15 mol/dm3
[CH3CH2OH] = 3,50 mol/dm3
[CH3COOCH2CH3] = 5,60 mol/dm3

Napisz równanie reakcji estryfikacji, wyrażenie na stłą równowagi oraz oblicz jej wartość.

Rozwiązanie:
No wiec reakcja:
CH3COOH + CH3CH2OH ---> CH3COOCH2CH3 + H2O K= [CH3COOCH2CH3]*[H2O] / [CH3COOH]*[CH3CH2OH]
[CH3COOCH2CH3] = [H2O] = 5,60 mol/dm3

awiec K= 5,6*5,6 / 2,15*3,5 czyli z tego K= 4,17

Czy to jest dobry tok rozumowania. Czy jeżeli stosunek molowy produktów jest zawsze równy stosunkowi produktów w stałej równowagi czyli czy
[CH3COOCH2CH3] = [H2O] = 5,60 mol/dm3 jest poprawnym założniem?
Jeśli gdzieś błąd zrobiłem lub mam zły tok rozumowania prosze o pomoc. Jestem uczniem 1 klasy LO i sam sie ucze chemii :)

Z góry Dziękuję
Łukasz Biernacki