Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_spunge.org)
Data: Mon 15 Mar 2004 - 17:09:08 MET

> To moze byc ta sama sprawa jak z kwieciarnia i kwiaciarnia.... pierwotnie
> poprawna forma to oczywiscie ta pierwsza... ale jakos utarla sie w uzyciu

Dlaczego oczywiscie? Skoro mamy kwiaty to dla mnie oczywiscie poprawna jest kwiaciarnia. Zreszta w slowniku jez. pl. obie formy sa dopuszczalane.

> ta druga. Moze nasz narod ma tendencje do zmian literki "e" na "a".

Bardziej jaskrawe przyklady to przekonywujacy - przekonywajacy, wziasc - wziac, orginalny - oryginalny, slownikowo poprawna jest tylko forma druga, ale czasem chcialoby sie uzyc tej pierwszej, szczegolnie w przypadku slowa przekonywajacy.

Tylko ze to znowu off topic, gdzie nam sie chemia zapodziala? Moze skoro mowa o kwiatach to ktos cos o chemii zapachow powie - ostatnia hipoteza na temat tego dlaczego zapach jest taki a nie inny jaka pamietam to, ze nasz zmysl wechu wychwytuje drgania oscylacyjne czasteczek i w zaleznosci od czestosci tych drgan czujemy taki a nie inny zapach, czy cos w tej sprawie nowego sie pojawilo? Czy te hipoteze potwierdzono, obalono lub rozszerzono?

BTW, Artykuly o zapachach na ChemFanie:
http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Czym_to_pachnie.html http://chemfan.pg.gda.pl/Publikacje/Zobaczyc_zapach.html

ak