Re: srebrzenie

Autor: <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue, 09 Mar 2004 21:29:19 +0100

Użytkownik grzegorz gugala <srebrog_at_neostrada.pl> napisał:
>dzien dobry
>nie wiem jak wykonac zlecone mnie zadanie.
>problem brzmi nastepujaco:
>pokryc warstwa metalicznego srebra (lustro)
>okolo dwoch kg szklanych kulek o srednicy okolo 1mm
>
>jezeli ktos zna skuteczna metode badz wie gdzie
>mozna znalezc to prosze o info
>gugala

Witam

dokładnej technologii pokrywania szkła metalami akurat nieznam
ale niedlugo moge zdobyc na dzien dzisiejszy wiem tyle ze najprostszym sposobem na pokrycie szkla i wogule nieprzewodnikow to zanurzyc do roztworu AgNO3 i dodac jakiegos zwiazku zawierajacego grupe aldehydowa np. formaldehyd jako reduktora (slyszalem ze mozna tez uzyskac dobre efekty stosujac cukier zwykly nasz polski :-I ) jednak znajac sie troche na tym to powiem ze przy takich ilosci tych kulek to wiecej srebra wytraci sie na naczyniu wiec proponuje poczytac na temat uczulania i aktywowania szkla, niewykluczone bedzie pewnie uzycie np kwasu HF to chyba jedyny ktory wstanie jest trawic szklo

Jako roztwor uczulajacy najlepszy pewnie SnCl2 w kwasie solnym bo to typowy i bardzo dobry uczulacz.

wiec jesli chodzi o metalizacje nieprzewodnikow etapy sa takie

1 odtluszczanie i mycie w mydlach i np stezonym NaOH
2 plukanie bardzo dokladnie (tylko juz niedotykac np palcami czy czymkolwiek co mogloby jakkolwiek zabrudzic powierchnie
3 trawienie (silne utleniacze lub kwasy)
4 plukanie
5 uczulanie (np.chlorek cyny w kwasie solnym)
6 plukanie
7 metalizacja w roztworze jonów metalu nakladanego i reduktora (najczesciej formaldehyd)
jesli nakladamy nieszlachetny metal:
8 rozjasnianie i aktywacja powloki (3-5% HNO3)
9 Pasywacja (roztwor siarczanu chromowo - potasowego w wodzie przy ph 1,6-2,1(nastawiane kwasem azotowym))
10 Plukanie i suszenie najlepiej cieplym powietrzem 40 -70 stopni celcjusza (na powietrzu tez moze byc ale nieradze wycierac scierka czy co tam poprostu zostawic az wyschnie)

to tyle a wiecej mozna poczytac w Poradniku galwanotechnika lub
szukac pod haslem METALIZACJA NIEPRZEWODNIKOW lub TWORZYW SZTUCZNYCH

pozdrawiam jak znajde technologie do szkla to napisze

Rafał Wróbel