Re: nadtlenki i ponadtlenki

Autor: Piotr K. Olszewski <ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl>
Data: Tue, 9 Mar 2004 14:16:20 +0100

----- Wiadomość oryginalna ----- Od: "Łukasz Biernacki"

> Mam problem nie rozumiem za bardzo jak są zbudowane nadtlenki i
> ponadtlenki(wiem tyklo że mają one stopnie utlenienia -1 i -0,5)

> tylko interesuje mnie wzor strukturalny, nie sumaryczny ;-)

Wydaje mi się, że problem był kiedyś dyskutowany tu lub na pl.sci.chem

W przypadku tych tlenków nie ma sensu mówić o wzorze strukturalnym, co
najwyżej o strukturze.

1. K2O struktura tego tlenku przypomina nieco strukturę diamentu.
Wszystkie jony K+ są połączone wiązaniami jonowymi (tzn mają krótkie
kontakty 2.8A) z anionami tlenkowymi O2-

2. KO2 w strukturze ponadtlenku znajsują się oprócz jonów K+
ugrupowania O-O (dług wiąz. 1.31A). Potasy leżą w odległości 2.7A.

3. K2O2 jest przypadkiem pośrednim: tleny nie są rozdzielone potasami
jak było w K2O, ani też nie są połączone wiązaniem jak w KO2: leżą w
odległości 1.54A (odl K-O 2.7A). Czy O-O jest tu wiązaniem. Nie wiem.

4. Nie można zapomnieć o KO3 - ozonku, w którego sieci krystalicznej
znajdują się grupy O-O-O z wiązaniami 1.19A podobnymi do wiązań w
ozonie.Potasy leżą w odległościach 2.7, 3.0 i 3.5A.

Piotr