Re: Stopy miedzi z fosforem.

Autor: Konrad Rybacki <lchem_at_s1.gim13.lublin.pl>
Data: Tue, 02 Mar 2004 19:32:58 +0100

arkadiodelitwino_at_op.pl napisał:

> A czy nie oto nam chodziło?

Nie zupełnie:

1. Lutowanie twarde stosuje się na przykład w instalacjach sanitarnych,
łączeniu ram rowerowych, blacharce samochodowej itp. Nie sądzę aby dobre
przewodzenie prądu było w tych przypadkach konieczne :-). Poza tym,
zawartość miedzi jest na tyle duża, że i tak będzie przewodzić.

2. Pomysł z fosforem czarnym jest całkiem niezły. Niepalny, nietrujący - sam
o tym myślałem, dopóki... nie znalazłem w pewnym opasłym tomisku terminu
"brązy fosforowe" - stopy miedzi, cyny i ok. 0,2% - 2% fosforu białego

3. Skoro lut jest dopuszczony do stosowania w instalacjach wody pitnej,
powinien być nietrujący (fosor czarny?). Zawsze może być jednak tak, że
toksyczne właściwości traci dopiero po stopieniu itp.

4. Właściwie, to najbardziej interesuje mnie jakiego rodzaju jest udział
fosforu w strukturze krystalicznej stopu i czy w np. agresywnym środowisku
może się z niej "wydostać".

Pozdrawiam, Konrad Rybacki.