Re: Tworzywo sztuczne

Autor: Tomek Ganicz <tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl>
Data: Mon, 1 Mar 2004 22:47:28 +0100 (CET)

Andrzej Kasperowicz napisał(a):

> Poliestry.

> Owszem moze byc nylon.

> Moze 'polimerek' cos dorzuci...

Ogólnie biorąc to metodami palno-organoleptycznymi ciężko jest ze 100%
pewności ustalić rodzaj polimeru.
Takie metody są w miarę skutecznie, gdy się ma wybór np: między PE i PVC i
jest 100% pewności, że to musi być któryś z tych dwóch.
PE od PP jest już jednak ciężko rozróżnić takimi metodami.
Żyłki są najczęściej produkowane z nylonów, ale mogą być też z dakronu
(politerftalan etylu), nomexu i paru innych polimerów. Te nylonowe są
często stabilizowane na różne sposoby, bo nylon jest światłoczuły i pod
wpływem światła pękają w nim powoli wiązania amidowe. Być może do żyłek
wędkarskich dodaje się też jakieś związki biobójcze, bo niektóre rodzaje
grzybów i bakterii potrafią "jeść" nylon. Może jednym z tych związków,
spełniających tę rolę są jakieś organiczne disiarczki rozwalające się do
merkaptanów pod wpływem ogrzewania?
To są wszystko jednak tylko moje gdybania. Bez porządnej analizy (NMR, IR)
nic się pewnego na ich temat nie da powiedzieć.

Co do opakowań do leków to jest ta sama historia: może być PS, PET i parę
innych. Ja bym stawiał na PET bo jest tani, względnie odporny mechanicznie
i łatwo się go formuje gorącym powietrzem w "bąbelki" i skleja z folią
aluminiową - ale ponownie mogę być tu w błędzie.

Polimerek