Autor: Piotr K. Olszewski (ncolszew_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Mon 23 Feb 2004 - 12:52:12 MET

> chcialam sie dowiedziec czegos na temat termicznego rozkladu
> weglanu manganu (uwodnionego) pod proznia. Gdzie moge znalezc
> jakies informacje na ten temat, bo z moich pomiarow wynika,ze
> zarowno po uplywie 2 minut jak i 3 godzin mam ubytek masy ok 30
> procent,

Węglan manganu z którym miałem do czynienia (Merck) był oznaczony jako MnCO3*xH2O i miał postać ciemnobrązowego proszku. Niestety nie pamiętam ile było wody.

W póżni nie wiem ale w przepływie powietrza: w 300C przechodzi w MnO2 w 440C w Mn2O3, >900C w Mn3O4 z odpowiednimi spadkami masy.

Być może znasz te prace:
 Effect of thermal treatment on physicochemical properties of pure and mixed manganese carbonate and basic copper carbonate Thermochimica Acta Volume: 322, Issue: 2, November 25, 1998, pp. 117-128 Shaheen, W.M.; Selim, M.M.

Effect of thermal treatment on physicochemical properties of pure and mixed manganese carbonate and basic copper carbonate W.M. Shaheen, M.M. Selim* Thermochimica Acta 322 (1998) 117-128

Piotr