Autor: Krzysztof Kupczyński (krzyskup_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 21 Feb 2004 - 00:11:20 MET

Witam również!
Zastanawiam się tylko, czy nie jest to jakaś praca domowa... Ale odpowiem... Przynajmniej tam, gdzie umiem. W nawiasach kwadratowych podam nazwy, których nie jestem pewien. Prosazę, żeby ktoś z doświadczonych ChemFanów je potwierdził.

> Fe2O3

tlenek żelaza(III) [tritlenek diżelaza]
> PbO2

tlenek ołowiu (II) [ditlenek ołowiu]
> Cr2O3

tlenek chromu (III) [tritlenek dichromu]
> MnO2

tlenek manganu (IV), ditlenek manganu
> Mn2O7

tlenek manganu (VII) [heptatlenek dimanganu]
> OsO2

tlenek osmu(IV), ditlenek osmu
> OsO4

tlenek osmu (VIII) [tetratlenek osmu]
> HClO

kwas chlorowy (I)
> HClO4

kwas chlorowy (III)
> HNO2

kwas azotowy (III)
> H2SeO3

kwas selenowy (III)
> H2SeO4

kwas selenowy (IV)
> H3AsO4

kwas ortoarsenowy (V)

> I jeszcze takie pytanie, jest jakas regularnosc w tworzeniu nazw? np.
KMnO4
> to po prostu wiem, ze jest to nadmanganian potasu ale czy MnO7 mam nazwac
> siodmotlenek manganu?

Zgodnie z nowym nazewnictwem chemicznym, zatwierdzonym przez IUPAC, KMnO4 to jest manganian(VII)potasu. Nazwa nadmanganian jest już przestarzała. A MnO7 to troszkę inna hostoria... moim zdanie to będzie tlenek manganu (II, III) - przez analogię do tlenku żelaza o identycznym wzorze, ewentualnie heptatlenek manganu.
Reguły w nazewnictwie oczywiście obowiązują. Znajdziesz je w wielu podręcznikach chemii i w Tablicach chemicznych wyd. Adamantan.

Pozdrawiam,
Krzysztof Kupczyński
"Krzyskup"