Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 10:07:39 MET

Thursday, February 12, 2004, 9:28:56 AM, you wrote:

> Tomku, jesteś pewien tego? Wydawało mi się, że całkowita zamiana grup
> estrowych na hydroksylowe polepsza rozpuszczalność polimeru, ale
> pogarsza jego właściwości mechaniczne...
> Wojtek

Tak, jestem pewnien. Tak jest napisane w np: "Chemia Polimerów" prac.zbior. red. Z.Florjańczyk i S.Penczek, t II, str. 171. Oficyna Wydawnicza PW, 1997.
Ściśle biorąc to jest zresztą tak:
Gdy grup OH jest poniżej 80% to rozpusczalność jest istotnie niska, potem gwałtownie rośnie aż do ok 88%, a powyżej rozpuszczalność znów się pogarsza. Polimer o masie 6500 z 88% grup OH rozpuszcza się nawet na zimno, a polimer z 99+% i o masie 75 000 rozpuszcza się dopiero po kilkudziesięciu minutach mieszania w temp pow. 90 deg. C, zaś polimer o masie 130 000 i 99+% grup OH jest już na tyle nierozpuszczalny, że produkuje się z niego np: "ekologiczne" sieci do połowu ryb - które wytrzymują długotrwałe moczenie w morskiej wodzie, zaś gdy się zerwą bardzo powoli się w niej w końcu rozpuszczają (po 2-3 latach).
Prawdopodobnie wynika to z tego, że przy bardzo dużej liczbie grup OH, polimer jest bardzo regularny i krystaliczny i tworzy bardzo gęstą sieć wiązań wodorowych, w którą wodzie jest bardzo trudno wniknąć. Natomiast gdy jest troche grup OCOCH3 "rozbijają" one strukturę krystaliczną polimeru i woda ma łatwiejsze zadanie, a znaczna przewaga procentowa grup OH wystarcza żeby zapewnić polimerowi "obiektywną" rozpuszczalność.

Jest to też napisane na np: stronie Polysciences: http://www.polysciences.com/shop/product.asp?pf%5Fid=15132&dept%5Fid=300150

Poly(vinyl alcohol):
Water-soluble resins of low toxicity. Resins at high % hydrolysis require heating at ~96°C in water for solution. Resins of lower % hydrolysis can be dissolved at progressively lower temperatures with 88% hydrolyzed resin requiring only 85°C for solution.

---
Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html