Autor: Rafal Wróbel (szybki912_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 07 Feb 2004 - 01:57:36 MET

> I tu prosba do Was, czy moglibyscie mi przyblizyc troche dosyc
> powszechnych drobnych przedmiotow, ktore sa zrobione z takich
> tworzyw jak

aminoplasty (melaminowe, mocznikowe) - KARBADUR armatura oswietleniowa

fenoplasty - musialbys se zalatwic jakis NOWOLAK bo inaczej czystego fenoplastu nieznajdziesz, polprodukt do otrzymywania zywic fenolowo - formaldehydowych, usieciowana zywica to BAKELIT - sedes ten nieporcelanowy?

> azotan celulozy - CELULOID, bawelna strzelnicza?

> octan celulozy - jedwab octanowy ale niewiem gdzie dokladnie uzywany

> polialkohol winylowy - WINAKOL wiem ze stosuje sie go jako koloid
ochronny w np. syntezie polimerow metoda perelkowa

> poliamidy - np TARNAMID (poliamid 6), poliamidy stosuje sie rowniez
jako wlokna sztuczne (stylon, nylon)

>poliester -PTE nazwa handlowa POLIMAL - lakiery

PET to politereftalan etylu - butelki na napoje

 poliizopren - jedyny sposob zdobycia czystego kauczuku to chyba tylko z jakiejs firmy gdzie wulkanizuja go do gumy.

> polimetakrylan metylu - przezroczyste plyty METAPLEX chyba tak
handlowo sie nazywa, czesto nazywany szklem organicznym dlatego ze niezawiera praktycznie fazy krystalicznej

polistyren - STYROPOL wysokospieniony to faktycznie styropian, niespieniony do wyrobu wkladek w chlodnictwie (polki w lodowkach) jest odporny na niskie temperatury

> PTFE (skad mozna to zdobyc niezdzierajac z
> patelni? apropos, z czego jest zrobiona powierzchnia patelni
> teflonowych? teflon ma temp. rokladu ok. 350 deg C, a poza tym
> jest bialy.. a wszystkie takie patelnie sa czarne (czemu?)

nigdy rzadnego polimeru nieprzetwarza sie w czystej postaci ( no poza malymi wyjatkami np polietylen) ale w wiekszosci zdecydowanej potrzeba stosowac dodatki np plastyfikatory napelniacze pigmenty barwniki itp. wiec moze z tego wzgledu taki kolor zeby zamaskowac naturalne kolory dodatkow?

> i jeszcze poliweglany - tarcze policyjne, helmy robotnicze, przylbice
ochronne itp wszedzie tam gzdie potzrba duzej odpornosci na wielkie obciazenia udarnosciowe

, > silikony - oleje smary sylikonowe

> z obydwu sie robi jakies pianki, racja? - pianki to raczej
poliuretany - POLCORFARM pianki izolacyjne do okien oraz podeszwy do butow sredniej klasy

> i zywice epoksydowe - EPIDIAN - kleje wypelniacze, zawsze jako dwa
skladniki

Czasem wymienialem zastosowania ale to nie znaczy ze kazdy przedmiot bedzie wykonany akurat z tego najlepiej patrzyc na oznaczenia:

PET - poltereftalan etylu
ABS - kopolimer akrylonitryl - butadien - styren HDPE - polietylen wysokocisnieniowy (malej gestosci) LDPE - polietylen niskocisnieniowy (sztywny) PP - polipropylen
PCV (PCW,PVC) - polichlorek winylu
PS - polistyren
PMM - polimetakrylan metylu
PTFE - politetrafluorek etylu
PF - poliformaldehyd
PW - poliweglan

PTE - poliestry nasycone
POW - polioctan winylu
PAW - polalkohol winylowy
PMP - polimetylopenten

PA - poliamid
FF - zywica fenolowo - formaldehydowa
MelF- zywica melaminowo - formaldehydowa MoF - zywica mocznikowo - formaldehydowa E - zywica epoksydowa (po utwardzeniu)
NPE - nienasycona zywica poliestrowa

jezeli ktores oznaczenie wyszlo z uzycia lub jest nieaktualne to prosze poprawic ja mam dosyc stare zestawienie tworzyw sztucznych i ich oznaczenia.

Pozdrawiam
Rafal Wrobel