Autor: Lukasz Kuzma (kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 13:53:58 MET

>Teraz to troche namieszales. W swietle teorii wzglednosci ten
wiem, wlasnie o to chodzilo :-)))) zwlaszcza ten nobel...

>kamien bedzie mial nieco mniejsza mase w trakcie czynnosci
>podnoszenia, bo bedzie w ruchu w stosunku do twojego ukladu
>odniesienia.

no to chyba wlasnie bedzie mial wieksza mase, poruszajace sie cialo zwieksza mase. Ale chodzilo mi o moment gdy juz jest w spoczynku na pewnej wysokosci. tylko en. potencjalna. ktora dla rozgrzania dyskusji zamienilem na mase :-)

 Jak sie zatrzyma to jednak "odzyska" w twoim
>ukladzie odniesienia z powrotem swoja mase spoczynkowa.
>Zmiana jego masy bedzie rownowazna energii kinetycznej
>wynikajacej z jego ruchu, mierzonej w twoim ukladzie odniesienia.
>W ukladzie odniesienia, który by podazal za tym kamieniem
>po tym samym torze i z te sama predkoscia masa tego
>kamienia nie zmieni sie zupelnie. Mozna powiedziec,
>ze dla ciebie jego masa sie na moment zmieni, a dla
>niego samego nie ;-)

zgadza sie! tylko ze masa sie zmienia w kierunku jej zwiekszana w czasie ruchu, oczywiscie w innym ukladzie odniesienia. Ja sobie robilem 'jaja" z energii potencjalnej.

>Energia potencjalna wynikajaca z faktu przebywania tego
>kamienia w polu grawitacyjnym ziemi nie jest energia
>wewnetrzna tego kamienia tylko miara oddzialywania
>ziemi na ten kamien. Kamien jako taki wiec tu energetycznie
>nic nie zyskuje ani nie traci i dlatego jego masa sie nie
>zmienia. Te energie nazywa sie potencjalna wlasnie dlatego,
>ze on wlasciwie, obiektywnie nie istnieje - to jest tylko
>_mozliwosc_ pojawienia sie rzeczywistej energii kinetycznej
>wynikajacej z ruchu kamienia wywolanego grawitacja ziemi.
i wciaz sie zgadzamy, ale cioesze sie ze wywolalem taka reacje :-)) to bylo celowe zamierzenie :-)))
i oczywiscie, caly czas pamietam ze jednak w naszej realnej, ziemskiej, substratowo-produktowej rzeczywistosci nie mamy do czynienia z efektami relatywistycznymi...

Lukasz Kuzma
Wydzial Humanistyczno-Spoleczny
Akademia Techniczno-Humanistyczna
w Bielsku-Bialej