Autor: Tomasz Ganicz (tg_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 12:12:13 MET

Wednesday, February 4, 2004, 11:25:31 AM, you wrote:

> Dzieki. Ale ciagle brak mi klarownego przykladu prostej, klasycznej
> samorzutnej reakcji endotermicznej...
> t.p.

Wysililem sie i znalazlem cos prostego:
Odmiana alotropowa siarki beta przechodzi w odmiane alfa S8 calkiem spontanicznie zaraz po stopieniu odmiany beta - proces ma ujemna entalpie (jest silnie endotermiczny) i jest napedzany zmiana entropii. Z chemicznego punktu widzenia jest to wlasciwie depolimeryzacja odmiany polisiarczkowej -(S)x- do cyklicznej S8 z pekaniem i ponownym tworzeniem wiazan S-S. Proces odbywa sie w fazie cieklej.
Oczywiscie, procesy endotermiczne sa samorzutne w tym sensie, ze wogole zachodza ;-) Zeby sie dzialy musza oczywiscie pobierac cieplo z otoczenia, czyli ze trzeba im to cieplo jakos dostarczac, bo inaczej nie mozna by ich nazwac endotermicznymi ;-) Pewnie ten fakt, ze w laboratoriach wykonuje sie sie glownie reakcje roztworowe na malych czasteczka powoduje, ze trudno sobie zdac sprawe z "sily" czynnika entropowego, bo w reakcjach roztworowych ma on miminalne znaczenie bo "gro" entropii robi sam rozpuszczalnik.

---
Tomasz Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli/kontakt.html