Autor: Krzysztof Kupczyński (krzyskup_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 18 Jan 2004 - 01:08:12 MET

A jesteś pewien, że jon tiosiarczanowy nie wygląda troszkę inaczej?

-                   |O|   -|   2-
|                      |      |
|     <O==S==S     |
|                      |      |
|_                  |O|  _|

A nie tak:

> O-Na
> 1 2 /
> S=S=O
> \
> O-Na

Twoja siarka 2 ma 12 elektronów, druga zaś tylko 4... U mnie jest to wyrównane po 8. Na dodatek sód nie łączy się tutaj wiązaniem kowalencyjnym, tylko jonowym.
A więc obie siarki są na IV stopniu utlenienia, co zgadzałoby się ze starą nazwą: tiosiarczyn czyli tiosiarczan (IV).

> Zawsze mi sie wydawalo ze jezeli jest np. zwiazek z wiazaniem
> kowalencyjnym pomiedzy tymi samymi czasteczkami (np. etylen )
> to ze liczy sie stoopien utlenienia wegla tlyko na podstawie
> wodorw (- dla etylenu C = (-2))

Wiązania między takimi samymi atomami dzielimy po połowie i liczymy te elektrony (przynajmnij tak mnie uczono). Ael wynik sięzgadza - w etylenie węgiej jest na -II.

Pozdrawiam,
Krzyskup