Autor: Łukasz Biernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Sun 18 Jan 2004 - 00:14:35 MET

WItam wszystkich serdecznie!!
Mam 2 problemy..... Pierwszy jest prostszy gdyż chodzi tu o ponadtlenki..czy ktoś zna moze jakas stronke z tymi zwiazkami albo wyjasnil by budowe tych zwiazkow oraz stopien utlenienia tlenu....

Natomiast drugi jest nastepujacy:

czasteczka tiosiarczanu sodu ma 2 atomy siarki na -2 i 6 st. utlenienia. Przegladajac budowe tego zwazku zastanawiam sie. Dlaczego pierwszy atom siarki ma st. utl. (-2) jezeli jest on zwiazany tylko z drugim at. siarki wiazaniem podwojnym??

Zawsze mi sie wydawalo ze jezeli jest np. zwiazek z wiazaniem kowalencyjnym pomiedzy tymi samymi czasteczkami (np. etylen ) to ze liczy sie stoopien utlenienia wegla tlyko na podstawie wodorw (- dla etylenu C = (-2))
Tymczasem widze w budowie tiosiarczanow ze

      O-Na
1 2 /
S=S=O

    \
     O-Na

S1 ma stopien utl. -2 a druga +6. Czyli z tego wynika ze elektrony sa bardziej przesuniete w strobne S1 (w wiazaniu podwojnym S1=S2)??
Prosze o odpowiedz

Z góry Dziękuję!!!
CHEMIQ