Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 05 Jan 2004 - 18:48:12 MET

Dziekuje za posty i Katarzyny i Krzysztofa. Od kilku miesiecy zajmuje sie skrobia termoplastycznq, i wyjqtkowo paskudna jest do obrobki skrobia kukurydziana (obojetna elektrycznie), przynajmniej w porownaniu do skrobii ziemniaczanej (anionowa). W Polsce jest szereg osrodkow, ktore interesujq sie tym tematem. We Wroclawiu na Politechnice bylo szereg prac, w tym dysertacje doktorskie poswiecone hydrolizie enzymatycznej skrobii, w kierunku otrzymania cukrow, syropow skrobiowych. Zwiqzane to bylo/jest z obecnoscia pod Wroclawiem fabryki hydrolizatow CARGIL.
W Krakowie, na Akademii Rolniczej p. prof. Tomasik prowadzi pewne prace w kierunku pozyskania skrobii termoplastycznej, ale glownie w oparciu o skrobie ziemniaczanq.
Nie wiedzialem, ze Osrodek Szczecinski (Politechnika) prowadzi BW w kierunku modyfikacji chemicznej skrobii. Pytanie - czy ta modyfikacja jest w kierunku uzyskania polimeru mogqcego byc przedmiotem obrobki (wtryskarki, ekstrudery, prasy etc), dla pozyskania nowej klasy tworzyw biodegradowalnych ....?

Dzisiaj w nocy odpalam do Plocka (PKN Orlen) i jestem tamze "ugotowany" do konca tygodnia. Chetnie wroce do tematu, ale dopiero za tydzien.

Sprawa interesuje mnie o tyle, ze w ramach zajec "dodatkowych" zajmuje sie nowymi technologiami, wdrozeniami, materialami o specyficznych wlasnosciach. Na co dzien mieszkam w Krakowie i zajmuje sie projektowaniem, wdrazaniem i auditowaniem systemów zarządzania ISO 9001, 14001, AQAP, HACCP..., etc.

W tej chwili szukam nowych zastosowan dla kukurydzy na jednej z wiekszych farm w Polsce (drobne 10.000 ha). Na tapecie jest inwestycja która juz ruszyla w kierunku produkcji bioetanolu. Dodatkowo testuje kukurydze w kierunku produkcji postaci skrobii dla jej dalszej modyfikacji w kierunku testów jej jako tworzywa termoplastycznego, biodegradowalnego. W zeszlym roku robilem troche testow w Instytucie Przetworstwa Tworzyw Sztucznych METALCHEM Torun w Oddziale zamiejscowym Gliwice (dawniejszy Instytut Tworzyw i Farb), cos mi wyszlo, ale jeszcze mam duzo znakow zapytania ....,

Temat w kazdym razie jest bardzo, bardzo interesujqcy.

Lqcze pozdrowienia

Roman