Re: pobór gazów

Autor: Kazimierz Warminski <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Wed, 7 Jan 2004 16:17:57 +0100

> Hm, moz.e zastosowac' przep?ywomierze z zaworami umoz.liwiaja;cymi
> ustawienie jednakowych przep?ywów w obu ga?e;ziach? Oczywis'cie ma to sens
> jes'li nie ma wahan' pre;dkos'ci,

Jest to calkiem dobry pomysl, a wahan predkowsci przeplywu nie ma, bo nad
tym "czuwa" aspirator.

> ewentualnie dwa liczniki mierza;ce osobno
> zaaspirowana; obje;tos'c' dla kaz.dej z ga?e;zi.

Podobna koncepcja do poprzedniej, tylko zastanawiam sie, czy przeplywomierze
sa tansze, czy liczniki.

> A nie da sie; po?a;czyc' p?uczek
> szeregowo? Co w nich jest?

Beda raczej w tym perzypadku duze bledy pomiarowe. Mysle, ze oba gazy (SO2 i
NO2) w najwiekszej ilosci zostana pochloniete w pierwszej pluczce - oba
reaguja z woda.
Do pochlaniania SO2 stosuje sie roztwor wodny HgCl2, NaCl i EDTA, a do NO2:
roztwor wodny sulfanilamidu, 2-naftylo-3,6-disulfonianu sodu i chlorowodorku
1-N-naftyloetylenodiaminy.

Wielkie dzieki za podpowiedz, ale jak ktos wpadnie jeszcze na jakis pomysl
to dajcie mi znac. Teraz musze sie rozejrzec za tanimi przeplywomierzami
(rotametrami).
Pozdrowienia

Kazik Warminski

UWM w Olsztynie