pobór gazów

Autor: Kazimierz Warminski <kazet_at_uwm.edu.pl>
Data: Tue, 6 Jan 2004 18:30:23 +0100

Witam grupowiczow w nowym, miejmy nadzieje lepszym roku!

Mamy aspirator (precyzyna pompe) do pobierania probek gazow (powietrza,
gazow spalinowych) i uzywamy go m.in. do oznaczania SO2 i NOx w powietrzu
atmosferycznym. Po prostu przepuszczamy ustalona objetosc powietrza przez
pluczki z okreslonymi odczynnikami i dokonujemy pomiarow spektrofotometrem
(wg PN).

Ale w czym mam problem. Otóz, w danym czasie mozna oznaczac albo SO2 albo
NOx, bowiem jak zastosujemy na przewodzie ssacym trójnik, rozdzielajacy
strumien powietrza do dwoch, oddzielnych pluczek, to nie ma przeciez
pewnosci, ze przeplyw bedzie jednakowy (moga byc rózne opory).

Moje pytanie brzmi: czy jest jakas stosunkowo prosta metoda rozdzielenia
strumienia powietrza (gazow) plynacego w jednym przewodzie na dwa przewody,
tak aby przeplyw jednostkowy w nich byl jednakowy? Czy ktos moglby mi pomoc?
Moze istnieja jakies przystawki itp.
Z pozdrowieniami

Kazik Warminski

UWM w Olsztynie