Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 08 Dec 2003 - 22:30:44 MET

Wiadomość ta jest odpowiedzią na list Gabriel Drabik z 22 czerwca 1996!!!

>siarka - mam bardzo ciekawe zrodlo. Jesli ktos ma jakis stary kineskop
>od telewizora czarno bialego to jest on zamocowany za pomoca takiej
>metalowej objemki (dookola ekranu). Pod ta objemka znajduje sie czysta
>siarka.

W poprzedni piątek byłem na złomowisku metali żelaznych i kolorowych i innego śmiecia celem sprawdzenia czy da się znaleźć jakieś surowce wtórne.

Patrzę leży stary kineskop z metalową obręczą. Spojrzałem na niego i przypomniał mi się wątek dyskusyjny gdzie opisywano że szkło kineskopu z metalową obręczą jest spojone siarką. Siarki akurat nie potrzebowałem ale skoro nadarza mi się okazja to sprawdzę czy to prawda z tą siarką

Zatem,

ściągnąłem obręcz przyniosłem do domu i wydłubałem masę. Poczym nastąpiła seria testów i stwierdzam że to na pewno jest siarka aczkolwiek bardzo zanieczyszczona. Z barwy jej nie przypomina jest szarozielona prawdopodobnie od związków żelaza po stopieniu tworzy szaro-brunatną ciecz a nie żółtą prawdopodobnie zawiera też sporo organicznych zanieczyszczeń gdyż podgrzana mocniej wydziela H2S. Być może pomogłoby przedestylowanie siarki chociaż na pewno nie wiem gdyż nigdy jej nie destylowałem.

Zaskoczyła mnie też ilość siarki patrząc na obręcz wydawało się że jest tam jej mało ale gdy zważyłem całą odłupaną masę to otrzymałem ok 250g co jak na warunki domowego laboratorium to całkiem sporo

Może pomysł by kineskop był źródłem siarki nie jest tak szalony jak się wydaje w końcu zużyty kineskop to dość powszechny odpad naszej cywilizacji.

PS: Wnioski wyciągałem tylko na podstawie jednego kineskopu nie wiem

      czy dotyczy to innych kineskopów

Tomasz Żyguła
thomrt_at_poczta.onet.pl