Autor: Witek Mozga (mozga_at_trimen.pl)
Data: Mon 08 Dec 2003 - 09:00:01 MET

> coz, ale sa zwiazki 5-cio wartosciowe z weglem... i tego uczyli mnie
> juz na studiach...

Widocznie zwiazek ten pojawil sie w miedzyczasie gdy mnie juz na studiach nie bylo, a Ty jeszcze byleś :-)

Rzeczywiscie, widzialem jakis zwiazek, gdzie wegiel mial hybrydyzacje (zaraz odezwa sie przeciwnicy hybrydyzacji :-)) bipiramidy trigonalnej. Jednak wiazania, ktore tworzyl, nie byly wiazaniami klasycznymi. Nie wiem jaka jest trwalosc takiego zwiazku. Jednak na podstawie tego, czego mnie uczono na chemii kwantowej i ogólnej nie bardzo mogę sobie wyobrazić jak węgiel miałby utworzyć 6 wiązań?? Przecież wszystkie atomy tego okresu np. azot maksymalnie mogą utworzyć 4 wiązania. 5 wiązań nieklasycznych, no może... jakiś orbital nałożył sie z dwoma innnymi na skutek geometrii cząsteczki, ale 6 wiązań!? Prędzej uda się otrzymać związki helu :-)

Jeśli jednak jakis kwantowiec potrafi obrazowo wytłumaczyć jak to mozliwe (chcoćby te 5 wiązań wegla) to chetnie posłucham.

--
Witek
http://www.trimen.pl/witek/