Autor: Adam Ziółkowski (jarod.fm_at_radionet.biz.pl)
Data: Sun 30 Nov 2003 - 21:52:22 MET

> Witam.
>
> Jestem studentem pierwszego roku biofizyki na UJ.
> Zupelnie nie znam sie na chemii, ale bardzo spodobaly mi sie zajecia w
> laboratorium chemicznym - moje pierwsze doswiadczenia z chemia praktyczna
> dlatego postanowilem dowiedziec sie czegos wiecej o chemii.
>
> Mam prosbe - pytanie dotyczace sprawozdania z analizy ilosciowej.
> Jaka nalezy przyjac objetosc kropli? Nie wiem w jaki sposob przeliczyc 38
> kropli HCl dodawanego do buforu octowego.
>
> Pozdrawiam
> Mateusz Kalnik

ODPOWIEDŹ
OBJĘTOŚĆ KROPLI MOŻNA WYLICZYĆ ZNAJĄC GĘSTOŚĆ DANEJ SUBSTANCJI I WAGĘ JEDNEJ KROPLI! JEŚLI CHODZI O GĘSTOŚĆ HCl TO ZNAJDZIESZ JE W KAŻDEJ PORZĄDNEJ KSIĄŻCE Z UWZGLĘDNIENIEM TEMPERATURY! JEŚLI CHODZI O WAGĘ JEDNEJ KROPLI SYTUACJA JEST NIECO BARDZIEJ SKOMPLIKOWANA! OSOBIŚCIE DYSPONUJE DANYMI DOTYCZĄCYMI HCl 10% I TAK 1 GRAM HCl 10% ZAWIERA 21 KROPLI A JEDNA KROPLA WAŻY 49 mg (masa/gęstość=objętość)
P.S. POMYSŁ Z PIPETĄ JEST CAŁKIEM DOBRY ALE LEPSZA BY BYŁA BIURETA