Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Thu 27 Nov 2003 - 12:03:50 MET

> A przy okazji, jaka jest oficjalna definicja mutagennosci i
> rakotwórczości? Czym to sie rózni? Wie ktos?

Mutagenność czynnika (chemicznego lub fizycznego) - jest to zdolność do wywoływania zmian w materiale genetycznym (mutacji); czasami nazywane jest to genotoksycznością

Rakotwórczość (kancerogenność) - zdolność do wywoływania guzow nowotworowych.

Oba zjawiska sa ze sobą ściśle powiązane, ale nie kazdy mutagen jest rownoczesnie kancerogennem. Stwierdzono jednak, ze ok. 80% mutagenow jest kancerogenami. Dlatego w badaniach toksykologicznych substancji i preparatow chemicznych wykonuje sie wstepnie badania mutagennosci (znacznie tansze, prostsze, na prostych organizmach np. bakteriach), a jesli substancja jest mutagenna, to podejrzewa sie ja o dzialanie kancerogenne i przystepuje sie do dlugotrwalych badan rakotworczosci (testy b. drogie; z reguly na gryzoniach; trwaja ok. 24-30 miesiecy).

Kazik Warmiński

UWM w Olsztynie
http://www.uwm.edu.pl/kopits/