Autor: Stanisław Popiel (popiels_at_wp.pl)
Data: Sat 15 Nov 2003 - 21:03:30 MET

Subject: pytanie o celuloze

> Czesc.Mam takie pytanie do chemikow.Ja jestem
> elektronikiem ale moze ktos wie co trawi celuloze(papier) a
> nie bedzie trawic tonera od drukarki ? Z gory dzieki za
> odpowiedz.

Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie enzymu o nazwie CELULAZA.
Enzym ten wyizolowuje się z pewnych szczepów bakteryjnych (nie pamiętam nazwy tych bakterii, ale w tym wypadku ta informacja jest nieistotna). Bakterie te są wszechobecne w środowisku - m.in. nasze płoty ulegają "gniciu", bo te bakterie nauczyły się odżywiać celulozą zawartą w drewnie. CELULAZA, jak każdy enzym czyli biologiczny katalizator, powinna rozkładać papier występując na powierzchni papieru we wręcz śladowych ilościach!! Celulazę można zakupić w firmach produkujących odczynniki biochemiczne i niektóre chemiczne, jeśli się nie mylę to FLUKA i SIGMA oraz na pewno BOEHRINGER. Szczegóły techniczne (w jakim roztworze, o jakim pH i z jakimi dodatkami - aktywatorami itp. ) można uzyskać w podręcznikach biochemii lub przepytać przedstawiciela Firmy handlującej tym preparatem. Pozdrawiam,
Staszek POPIEL