Autor: Halina Wierzycka (hydek_at_hyperreal.info)
Data: Sun 12 Oct 2003 - 19:40:05 MET DST

Dnia nie 12. październik 2003 14:36, Barbara Oleksy napisał:

> ...dopiero zaczynam interesowac sie chemia i jak na razie mam
> same pytania, tak wiec na poczatek chcialabym sie dowiedziec co
> to jest mol fotonow oraz mol wiazan chemicznych. moze i sa to
> pytania banalne, ale dla mnie bardzo wazne jest uzyskanie na
> nie mozliwie szybkiej odpowiedzi. dlatego bylabym niezmiernie
> wdzieczna, gdyby ktos oswiecil mnie w tej kwestii.

jak juz ktos ci powiedzial mol to jest jednostka licznosci materii.

zeby to lepiej zrozumiec mozna by powiedziec tak: mol to jest ilosc ziemniakow ktora miesci sie w 10kg ziemniakow odmiany jakiejstam [powiedzmy ze miesci sie tam 30ziemniakow].

i teraz majac 20kg tych ziemniakow masz 2 mole ziemniakow[czyli 60ziemniakow]. rozumiesz?

prawdziwa jesdnostka to jest 6,022 * 10^23 ziemniakow.

to jest 6022000000000000000000000000000000000000000000000 z czego tych zer
jest 20. taka jednostka. tak wiec jak bedziesz miala tyle fotonow to bedziesz miala jeden mol fotonow, jak bedziesz miala tyle wiazan to bedziesz miala jeden mol wiazan, a nawet jak bedziesz miala tyle mrowek, dlugopisow, guziczkow, diodek, zembow, makaronikow i roznych innych to rowniez bedziesz miala jeden mol, jesli oczywiscie bedziesz chciala.

mol worpwadzono zeby ulatwic sobie zycie i nie pisac ze przereagowalo 6 miliadrow biliardow tryliardow atomow siarki z dwunastoma miliadrami biliardami tryliardami zelaza i powstalo costam i zostalo costam. takie ulatwienie, rozuymiesz? :)

czy pomoglam ?

p.s. nie bede wprowadzala zamieszania bo jestem juz powazna i odwazna, dzielna i niedzielna. :):)

--
[::hômëpâgé // http://hyperreal.info/~hydek/ ::]