Autor: Krzysztof Jakubiec (jkrzys_at_wp.pl)
Data: Sat 13 Sep 2003 - 08:45:59 MET DST

Dnia 03-09-12 14:27, Użytkownik Endrju napisał:

>Juz dawno temu w malej buteleczce z woda spalilem troche siarki
>zakrecilem i wstrzasnalem. Wywar z kapusty robi sie czerwony wiec
>orzeklem ze jest to kwas. Tylko.... jaki? Bys moze H2SO3 ale ten sie
>roaklada nawet w temp pokojowej. A moze H2S. W kazdym razie:

H2SO3 jest nietrwaly w temperaturze pokojowej ale zawsze troche go jest w roztworze wodnym jezeli nad roztworem jest gazowy SO2.Jak SO2 ucieknie to H2SO3 sie rozlozy i

H2SO3 -> SO2 + H2O

(to tak samo jak z woda sodowa: CO2 + H2O w roztworze jest troche H2CO3, wiecej CO2- ktory sie w wodzie rozpuszcza , najwiecej H2O)
Jezeli spalasz siarke na powietrzu to dostajesz SO2 ,bo H2S tez spalilby sie do SO2.
Jak masz SO2 to w wodzie bedzie H2SO3.

>H2SO3 + 2NaCl --> Na2SO3 + 2HCl
>Lub
>H2S + 2NaCl --> Na2S + 2HCl

Nie pisz takich "reakcji" bo HCl (kwas solny - gdy gazowy chlorowodor jest rozpuszczony w wodzie)
rozlozylby i Na2SO3 i Na2S

Na2SO3 + 2HCl -> 2NaCl + H2O + SO2

SO2 ucieka do atmosfery, a jak szczelnie zamkniesz butelke to moze ci ja rozwalic!!!

Na2S + 2HCl -> 2NaCl + H2S

H2S takze ucieka do atmosfery!!

>Tutaj celem byl siarkowodór ale ani przez chwile go nie czulem

Wiec go pewnie nie otrzymales ;-)

Krzysiek Jakubiec

--
"Dwie rzeczy sa nieskonczone - Wszechswiat i ludzka glupota.
Co do tej pierwszej istnieja jeszcze watpliwosci" A. Einstein