Autor: Armand Budzianowski (armand_at_amu.edu.pl)
Data: Thu 28 Aug 2003 - 15:20:04 MET DST

> A ja jestem ciekaw czym sie roznia w budowie/skladzie akumulatory Li-ion
> od baterii Li-ion. Jednym slowem dlaczego jedne sa ladowalne (np. te w
> telefonach komorkowych, notebookach, kamerach), a inne nie (np. w
> aparatch fotograficznych, zegarkach).
> Moze to tylko blef z tymi nieladowalnymi, zeby zmuszac klientow do
> kupowania ciagle nowych? ;)

Wydaje mi sie Andrzejku, ze te ktore nadaja sie do ladowania posiadaja specjalne uklady elektroniczne zabezpieczjace ogniwa Li-Ion przed przeladowaniam oraz, a moze przedewszytskim przed przegrzaniem. Bateria Li-Ion przeznaczona do ladowania zawiera wiec dodatkowo uklady elektroniczne bezpiecznej eksploatacji przez uzytkownika. Zauwaz, ze taka bateria nie ma tylko dwoch wyprowadzen typu "plus" i "minus".

Z drugiej wiec strony wydaje mi sie (jako chemikowi i elektronikowi), ze jesli zlozy sie odpowiednia ladowarke regulujaca prad w zaleznosci od stopnia naladowania ogniwa oraz kontrolujaca jego temperature to mozna bezpeicznie naladowac kazde ogniwo Li-Ion, ale zaznaczam TO SA TYLKO MOJE DOMYSLY i prosze NIE probowac LADOWAC BATERII DO TEGO NIE PRZEZNACZONYCH bo mozna sobie latwo ZROBIC KRZYWDE.
W kazydm razie ja napisalem o tym tylko edukacyjnie i nie ponosze za to zadnej odpowiedzialnosci za czyjes eksperymenty.

I chyba powracamy do mojego poprzedniego pytania jakie procesy zachodza uszkadzajac baterie i czym moze sie to zakonczyc?

Pozdrawiam Armand

1 komplet na sprzedaz: Chemia organiczna; Morrison R.T., Boyd R.N.; Wyd4.
     \!/
   ( @ @ )

 oOO-(_)-OOo e-mail: armand_at_amu.edu.pl   (URL: http://main.amu.edu.pl/~armand)
EoF