Autor: Łukasz Biernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Fri 11 Jul 2003 - 17:38:13 MET DST

Mam pewien problem. Ostatnio otwarłem sobie na olimpiadzie chemicznej dla Lo i mam problem ze zrobieniem takiego zadania:

ZADANIE 1
Roztwory buforowe w analizie

Systematyczny tok analizy jakościowej kationów polega na wydzielaniu określonych grup tych jonów w postaci trudno rozpuszczalnych osadów, a następnie identyfikacji poszczególnych kationów w ramach grupy. Przy takim sposobie postępowania pierwszy etap analizy mieszaniny kationów: Ba2+, Sr2+, Mg2+ i K+ polegałby na wydzieleniu trudno rozpuszczalnych węglanów BaCO3 i SrCO3. Wartość pH roztworu powinna być wysoka, jednak możliwość jej zwiększania jest ograniczona. Dlatego takie rozdzielanie przeprowadza się w obecności roztworów buforowych zapewniających optymalną wartość pH roztworu.

1.Dlaczego wartość pH przy wytrącaniu BaCO3 i SrCO3 powinna być możliwie wysoka? Jakie zjawisko powoduje, że wartość ta nie może być zbyt duża?
2.Jaki procent początkowej zawartości jonów Mg2+ (przy początkowym stężeniu tych jonów w mieszaninie równym 0,1 mol/dm3) pozostanie w roztworze przy pH wynoszącym (a) 8; (b) 9 i (c) 9,5?
3.Spośród trzech wymienionych wyżej wartości pH wybierz tę, która będzie najlepsza dla wydzielenia BaCO3 i SrCO3 z mieszaniny kationów wymienionych w treści zadania. Jakich ilości (w gramach) stałego NH4Cl i stałego NaOH należy użyć, aby przygotować 200 cm3 roztworu buforowego o takiej wartości pH, przy założeniu, że stężenie formy kwasowej buforu wyniesie 1 mol/dm3?
Iloczyn rozpuszczalności Mg(OH)2, Kso = 2ˇ10-11.

Stała dysocjacji kwasowej NH4+, Ka = 6,3ˇ10-10

Masy molowe: H: 1, N: 14, O: 16, Na: 23; Cl: 35,5 g/mol

Chodzi mi tu o 2 i 3 podpunkt bo 1 zrobiłem :) , yzn. chodzi mi o tok rozumowania i obliczenia.Bardzo proszę o odpisywanie!!

Z Góry Dziekuję!!!

~~ŁUKASZ~~
biernac_at_go2.pl

Luc Besson zaprasza na najszybszą komedię lata "TAXI 3" < http://film.wp.pl/p/film.html?id=7507&h=4084979 >