Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_termisoc.org)
Data: Tue 27 May 2003 - 11:50:42 MET DST

Witam!

Piotr Olszewski zadal na newsach dodatkowe pytania w zwiazku z konkursem "Tablice Chemiczne". Ponizej znajduja sie odpowiedzi, ktore zainteresuja zapewne rowniez inne osoby, ktore zechca wziac udzial w konkursie.

> 1. Co bedzie jeli kilkaset os˘b przyle zgoszenie tego samego,
> oczywistego bdu? Wydatek/wynik ronie....

Za dany blad ksiazke otrzyma pierwszy jego znalazca, zatem "kto pierwszy ten lepszy".
Oczywiscie w tym momencie sponsora interesuja rzeczywiste bledy, a nie np. uzupelnienia, nieistotne doprecyzowania czy luzne spostrzezenia. Jako bledy beda tez kwalifikowane faktyczne literowki i braki przecinkow, ale potrzebne sa trzy takie bledy, aby otrzymac egzemplarz ksiazki (w przypadku innych bledow w optymalnym przypadku moze wystarczyc nawet 1 blad do otrzymania Tablic Chemicznych gratis).

> 2. Jeli temperatura topnienia czego-tam w Tablicach wynosi T1 a
> gdzie przeczytam, e jest T2 to bedzie b

Jesli temperatura topnienia w Tablicach wynosi 801 stopni, a ktos napisze, ze 801,3, wowczas przewaznie nie dostanie egzemplarza, nawet jesli faktycznie jest to prawda.

Jesli ktos napisze, ze to jest 802 stopnie, albo 801,32 stopnia, to na ogol nie dostanie, chyba ze zrodlo, z ktorego korzysta jest szczegolnie wiarygodne i zawiera oceny dokladnosci podawanych danych lub krytyczne porownanie danych literaturowych (to bardzo rzadkie). Autor ksiazki nie zamierza bowiem zamieniac jednych malo dokladnych danych na inne malo dokladne dane.

Jesli ktos napisze, ze to jest 810 stopni, a nie 801, to bardzo mozliwe, ze znalazl faktyczny blad (np. literowke przy przepisywaniu) i wtedy prawdopodobnie dostanie egzemplarz, szczegolnie jesli znajdzie jeszcze jeden lub dwa tego typu bledy, ale musi tez podac zrodlo swojej informacji.

> 3. Nie mam pod rek tych Tablic ale zakadam, e niekt˘re masy atomowe
> z poprzedniego wydania wymagay aktualizacji (strona IUPAC), co z
> pewnoci uwzgledni Autor w nowym wydaniu. Czy mimo to moge zgosi
> te "bdy" i liczy na egzemplarz w twardej oprawie? pozdr,

Masy atomowe, stale fizyczne sa aktualizowane przez autora przy nowych wydaniach ukladow okresowych, tablic fizycznych itp. Oczywiscie sa tez wowczas poprawiane stosownie masy molowe soli itd. Zatem masy atomowe raczej jako bledy nie beda sie kwalifikowaly, chyba ze jak w powyzszym przykladzie bedzie wygladalo na to, ze faktycznie jest to literowka.

Otrzymalem potwierdzenie, ze osoby, ktore do tej pory wyslaly bledy otrzymaja ksiazke.

Nie ma ich jak na razie zbyt wiele, sadze wiec, ze kolejne osoby maja rownie duze szanse, prawdopodobienstwo bowiem zglaszania tych samych bledow jest jeszcze niewielkie.

Do konca konkursu zostalo juz tylko kilka dni, nalezy sie wiec pospieszyc.

Przypominam, ze zasady konkursu i adres e-mail, pod ktory nalezy wysylac zgloszenia bledow znajduje sie na stronie: http://lists.man.lodz.pl/pipermail/chemfan/2003/05/5390.html

Powodzenia...

Andrzej Kasperowicz
ChemFan & Mineraly list-owner