Autor: Maciej Połyga (fungi_at_interia.pl)
Data: Thu 08 May 2003 - 12:31:18 MET DST

Shalom! jerzyna

Dnia 06-Maj-03 raczyłeś(aś) do mnie napisać co następuje:
> Baardzo drogo....bo:

Tego się spodziewam...

> 1. zderzak ma bardzo dużą powierzchnię, więc potrzebna jest gigantyczna
> siła zamknięcia formy (ciśnienie wtrysku to kilkadziesiąt-kilkaset barów).

Trzymam właśnie w ręce katalog jakiejś firmy (katalog jest po polsku i po...czesku). Wtryskarka o pojemności ok. 7 litrów (a nie jest to bynajmniej największa - jest tu też taka na 28 litrów) ma specyficzne ciśnienie wtrysku 2000 bar. Dodam, że maszyna ta ma np. długość 11 metrów...

> O stopniu komplikacji powierzchni i zegarmistrzowskim obliczeniu skurczów
> nie wspomnę...
> 2. prawdopodobnie 1/1000 produkowanych wtryskarek ma tak ogromną (7
> litrów) objętość wtrysku;

Chyba nie jest tak źle - patrz wyżej. W tym katalogu ma wtryskarki właśnie w przedziale kilka- do kilkunastu litrów wtrysku.

> Zatem nówki produkowane na zachodzie szacuję na +/- 2,5 MPLN (600 kEUR) za
> komplecik (lub coś tego rzędu)...a i to chyba nieco zaniżam. Machina 2/3
> ceny reszta forma.

W projekcie, który muszę wykonać, mam założenie, 100 000 sztuk zderzaków rocznie, wtryskarka ma się zwrócić po 7 latach, tak że te 4-5 złotych na sztuce to nie jest nic wielkiego wobec innych kosztów. Dziękuję za informacje!!!

> Pozdrawiam, AB

Pozdrawiam i do nóg padam

--

                                         Maciej Połyga alias Fungi