Autor: Tomasz Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Wed 16 Apr 2003 - 08:54:56 MET DST

> Shalom!
>
> Mam pewien chaos pojęciowy i chciałem Was prosić o wyjaśnienie. Otóż
> ostatnio na zajęciach dowiedziałem się, że:
> 1) elastomery to polimery, których temperatura zeszklenia Tg jest
> mniejsza od temp. pokojowej
> 2) elastomerów nie wytłacza się i nie wtryskuje
> 3) polietylen ma Tg=-70, polipropylen coś około -10
> 4) PE i PP są często przetwarzane poprzez wytłaczanie i wtryskiwanie...
>
> Któreś z tych zdań musi być nieprawdziwe - bo PE i PP wydają się być
> elastomerami, a przecież sam miałem ćwiczenie z wytłaczania PE (Malen
> [...]

Zdania 1 i 2 są nie do końca prawdziwe.

Prawdą jest, że aby dany polimer mógł wogóle mieć własności elastomeru musi być w stanie amorficznym, a nie szklistym. Czyli w przypadku większości elastomerów które mają być stosowane w temperaturach od powiedzmy -30 do +30 deg C ich temperatura zeszklenia musi być poniżej -30. Jednam sam fakt, że polimer ma niską temperaturę zeszklenia nie wystarcza do tego żeby miał on własności elastomeru. Musi on jeszcze posiadać jak najniższy stopień
krystaliczności w temperaturach pow. Tg i muszą w jego masie występować odpowiednio liczne splątania cząsteczek, lub musi on być usieciowany z odpowiednią gęstością oczek sieci.

Zdanie drugie też nie jest do końca prawdziwe. Prawdą jest, że większości elastomerów się nie wytłacza ani nie wtryskuje, gdyż ich własności elastyczne uzyskuje się zwykle dzięki ich sieciowaniu, a usieciowanych polimerów nie można "upłynnić", a więc nie można ich też wtryskiwać czy wytłaczać.
Jednak istnieją elastomery które można wtryskiwać. Przykładem jest np: poliuretan RIM. Robi się to w ten sposób, że wtryskuje się jednocześnie z dwóch dysz prepolimer nieusieciowany i czynnik sieciujący, zaś sieciowanie zachodzi już wewnątrz formy wtryskowej.

Tomek.