Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Sun 30 Mar 2003 - 13:29:48 MET DST

> swego czasu byly wytwarzane w Polsce (i pewnie nie tylko w Polsce)

Jeszcze nie tak dawno widzialem takie rurki alkomatowe w "1001 drobiazgow" (pewnie jeszcze ze starych zapasow). Istnieje Polska Norma okreslajaca oznaczanie etanolu w powietrzu metoda kolorymetryczna.
"PN-77/Z-04065 Ochrona czystosci powietrza - Oznaczanie zawartosci alkoholu etylowego na stanowiskach pracy metoda kolorymetryczna" Te alkomaty sa w pewnym stopniu uproszczona metoda kolorymetryczna.

> Niemal na pewno tamta dawna wersja alkomatu, to krysztaly zelu
> krzemionkowego nasyconego zakwaszonym roztworem dwuchromianu i

Ja tez gdzies o tym czytalem, ale nie pamietam gdzie. Tak na marginesie POCh obecnie produkuje rurki do polilosciowego oznaczania roznych gazow w powietrzu, tylko nie mam pewnosci czy tez par etanolu (napewno: SO2, O3).

Kazik Warminski