Autor: Tomasz Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Thu 27 Mar 2003 - 13:42:10 MET

> Czy jezeli przygotowywujemy dwa roztwory (substancji stalych + woda)
> oddzielnie i potem je mieszamy razem to bedzie to samo gdybysmy do
> takiej samej ilosci wody jaka byla w sumie w tych dwoch roztworach
> dodali te same substancje w tych samych ilosciach?
> Pytanie jest na pozor banalne. Jednak pytam powaznie, gdyz chodzi mi o
> to jak sie powinno prawidlowo przygotowywac reackcje. Jak sie to
> wykonuje w praktyce. Czy najpierw dwa roztwory?
> Jak natomiast liczyc liczbe moli tych substancji stalych. Czy w
> odniesieniu do calej objetosci tzn. po zmieszaniu 2 roztworow?

W praktyce to bywa różnie. W niektórych reakcjach trzeba mieszać z sobą dwa roztwory, a w innych z różnych względów praktyczniej jest np: dosypywać stopniowo jeden substrat do roztworu drugiego. Jeśli np: prowadzimy reakcję w rozpuszczalniku, który sam reaguje z jednym substratem to wtedy ostrożne dosypywanie go do roztworu drugiego substratu może zapobieć ubocznym reakcjom z rozpuszczalnikiem. Często ważne jest też co się do czego dosypuje-dolewa i w jakim tempie.

Tomek Ganicz