Autor: Tomasz Ganicz (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Wed 26 Mar 2003 - 11:50:48 MET

> wlasnie jets ten problem ze nie przeprowadzalam tego badania osobiscie
> zrobil to pewiem zaklad kazali mi ja zamineralizowac i taka dostarczyc i
> wykonali oznaczenie ale postaram sie dowiedziec do jakiej ilości
> rożcieńczyli ta próke Ale mozesz mi powiedzieć jak to trzeba bedzie
> zrobić, na jakims przykladzie? zeby otzrymać mg/kg s.m?
> jak bede miala juz wszytkie dane wtedy nie bede zawracac juz głowy i
> sama zrobie

No teraz to już kłania się szkoła podstawowa + odrobina pomyślunku:

Załóżmy że:

x - liczba gramów suchej masy próbki rośliny y - liczba litrów roztworu uzyskanego z tej próbki wziętego do ostatecznego pomiaru
z - oznaczone stężenie chromu (mg/l)

teraz najpierw obliczamy liczbę miligramów chromu w całej objętości roztworu a zatem automatycznie także obecnej w całej próbce analizowanej rośliny:

m (mg) = y (l) * z (mg/l)

Jakby objętość roztworu została podana w innych jednostkach to trzeba je przeliczyć oczywiście na litry.
Na koniec wystarczy podzielić otrzymaną wartość przez liczbę gramów suchej masy próbki rośliny i pomnożyć przez 1000 żeby przejść na kg:

stężenie chromu (mg/kg) = m / x * 1000

i już...

Tomek.